Mitt första möte med den svenska designern Ida Klamborn var i samband med hennes visning på Stockholms modevecka i januari 2014. Hon levererade en helt formidabel debutkollektion som faktiskt fick hela branschen på fall. Där och då blev jag ett fan av hennes design och kreativitet men även av hennes personlighet och härliga självförtroende. Det stod ganska klart att detta var bara början till en lång och framgångsrik karriär. Jag saknade henne på visningsschemat på modeveckan i början av året men så fick jag höra att hon istället lagt fokus på ett helt annat projekt - en tidning. För att fira denna öppnar hon en popup-butik idag i Birger Jarlspassagen i Stockholm som hålls öppen hela helgen. Jag passade på att ta pulsen på Ida inför öppningen. Idag öppnar du din popup-butik i Stockholm. Huruppkom idén? Idén uppkom samtidigt som jag påbörjade ett projekt tillsammans med min käpphäst Tereza Ortiz. Det är en tidning, Ida Klamborn S/S 15 Magazine, som presenterar flera olika fotografers tolkningar av sommarkollektionen, även samma kollektion som finns tillgänglig i popup-butiken. Att ha möjligheten att skapa världar och sammanhang är intressant, tidningen är ett exempel på detta och att ha en egen butik är en möjlighet till detta. För läsaren som ännu inte känner till din design, hur skulle du beskriva Ida Klamborn-silhuetten? Jag brukar jobba med en ganska lång silhuett, sen är jag också fruktansvärt förtjust i detaljer. Att titta närmre på ett plagg och hitta intressanta konstruktionslösningar, detaljer, slitsar, fickor, det är otroligt roligt. Vad är din största inspirationskälla? På ett sätt skulle jag säga att tid är en stor källa för mig. Och då syftar jag på att ha möjligheten att ge en själv tid att analysera och reflektera över sånt jag har gjort, för att kunna hitta något nytt i det. De mest intressanta idéerna kommer när jag först har jobbat intensivt med ett projekt, har tid för återhämtning och direkt efter det kommer nya idéer så fort jag slappnat av. Modepressen har hyllat dina två första kollektioner som visats under Stockholms modevecka. Vad är dina planer med företaget framöver? Jag ska fortsätta bygga mitt varumärke på lång sikt. Jag är designer och det jag bygger upp nu ger mig möjlighet att få fortsätta vara det i framtiden och fortsätta skapa en värld som är min. Under den här relativt korta tiden har jag träffat många fina människor som hjälper och stöttar mig i detta, det är fantastiskt att få samarbeta med dem och dela idéer. Om jag bara ska satsa på ett plagg från din kollektion vilket blir det då och varför? Det finns en lösare sittande tröja med namnet Obi, den är gjort i två olika material, ett mer transparent och ett mer täckande i ett tunnare dykardräkts material. Jag gillar verkligen den för det känns som att jag kan göra allt i det plagget. Jag kommer nog spendera hela våren i min Obi tröja. Hur skulle du styla det? Det fina med den är att den funkar till allt såsom kjol, byxa eller hel kostym. Personligen kommer jag bära den tillsammans med ett par rosa byxor från samma kollektion med mjuka slitsar i nederkanten. Ok, vi tar såklart helt för givet att din popup-butik kommer bli en dundersuccé! Hur kommer du reagera när du ser personer på gatan klädd i din design? Oj, tack! När jag ser en person bära mina kläder på stan kommer jag bli oerhört glad och få en adrenalinkick tror jag, och bli lite stolt.