Alla vägar leder till...ÄLMHULT! Torsdagens maxade studiebesök på Democratic Design Days hos Ikea i Älmhult var verkligen superkul. Journalister från hela världen var på plats för att ta del av Ikeas produktnyheter och kommande designsamarbeten. Jag skrev ju om ett mycket lyckat sådant som de gjorde med Bea Åkerlund i våras. Långt ifrån deras första samarbete men personligen tycker jag det var ett av det allra mest unika och roliga. Dagen började i hjärtat av Ikea - på designkontoret. Yes, där ALLT börjar! Jag var så sugen på att smita in bakom kulisserna för tänk vilka hemliga rum, laboratorium och arkiv som göms i detta hus. Men det var inte direkt läge, jag får helt enkelt hoppas på ett återbesök! Nej, vi var ju där för att få se produktlanseringarna från deras kommande samarbeten. Och mycket spännande sådana - som Byredo, Virgil Abloh, svenska modeskaparen och mönsterdesignern Martin Bergström, Sonos och Teenage Engineering för att bara nämna några. Byredos grundare Ben Gorham var på plats. Alltså vilken resa han har gjort och vilket varumärke han har byggt. Jag är verkligen djupt imponerad över förmågan att skapa något så genuint, kvalitativt och konceptuellt som håller hela vägen. Ett svenskt parfymhus som tagit världen med storm. Jag blir alltid lika stolt över att vara svensk när jag ser en Byredodoft. För de finns ju förstås inte bara hemma hos dig och mig utan även i de coolaste butikerna världen över från Berlin till Tokyo. Nu kan jag ju inte låta bli att drömma om Byredos fantastiska väskorm, kolla in den här! MEN nu tillbaka till Byredos samarbete med Ikea. Produkterna var inte klara ännu, så det hela kändes fortfarande lite hemligt men Ben berättade att man bland annat kommer kunna skräddarsy sin egen doft...Visst låter det spännande? Håll utkik säger jag bara! Och apropå väskor, kolla in Virgil Ablohs pappersväskor. Med sitt eget märke Off-White och numera som kreativ chef för Louis Vuittons herrlinje är han en av världens mest tongivande modedesigners just nu. Produkterna från kollektionen för Ikea är skapad för millenials, "must-haves" för coola kids som flyttar hemifrån. Som mattan som är utformad som ett Ikea-kvitto eller gräsmattan. Stilrena produkter inspirerade av popkonst. Detta kommer garanterat få fansen att köa! Men på agendan stod förstås även Ikeas hållbarhetsarbete. Deras mål är att vara helt cirkulära 2030. Alla engångsprodukter av plast kommer tas bort från sortimentet och de lanserar bland annat en grymt smart produkt skapad av Altered Company. Ett munstycke som man sätter på vattenkranen och därmed förminskar förbrukningen av vatten med 90%. SÅ briljant - den hade man gärna velat investera i. Extra STOR bonus: att få hänga med det här grymma gänget en hel dag. Kings stilsäkra chefredaktör Claes Juhlin och Martin Hansson, min stilfavorit som ni hittar på Café och förstås sist men absolut inte minst, Nina Philipsson, bakom kameran.