Hej kära läsare! Dagar, ja till och med typ två veckor har rusat iväg men håll i dig, för NU är jag tillbaka. Den senaste veckan har levererat på alla fronter. Stockholm Fashion Week, en än så länge hemlig TV-inspelning i Göteborg, nya investeringar som jag snart kan berätta mer om och Nyhetsmorgon söndag. Full fart och framför allt så roligt. Vad tar jag då med mig från Stockholm Fashion Week? Spontant: Färg, kreativitet, ny talang, transparens, produktion baserad på efterfrågan och ett gediget hantverk. Jag är imponerad av hur den svenska modebranschen har varit snabb på att ställa om efter utmanade år för hela retailbranschen. Förutom att modeindustrin ligger i framkant gällande innovation, teknologi, hållbarhet och cirkulära affärsmodeller, känns det lovande att svenska varumärken har som ambition att satsa på den svenska tekoindustrin. En industri som blomstrade för sjuttio år sedan för att sedan i stort sett helt avvecklas. Kanske spelar pandemin en roll här, många mindre aktörer blev verkligen drabbade av försenade eller helt uteblivna leveranser. En ohållbar situation helt enkelt. Ett varumärke som imponerar är Diemonde. Med den egna fabriken Fugeetex bedriver de produktion i Sverige. Modernt, medvetet och högst relevant för flera svenska modebolag att tillverka lokalt i mindre volymer. Fugeetex erbjuder ett unikt hantverkskunnandet från nyanlända och kvaliteten är verkligen topp!Även Remake Stockholm har ett spännande koncept som bygger på upcycling. Remake Stockholm som grundades för 20 år sedan skapar one-off, helt unika plagg av material som skickats in till Stockholms Stadsmission. Ullplädar blir drömlika kappor och coola patchwork jeans och bomullsskjortor finns alltid i sortimentet.Jag försökte samla alla intryck på cirka åtta minuter i Nyhetsmorgon, och herregud, känner att jag inte ens fick med en bråkdel av allt jag ville säga. Här kan du spana in inslaget när jag gästar Jenny Alversjö och visar upp ett smakprov på det som visades under veckan. Bjuder även på en trendspaning i mikroformat.