Säg Marimekko och jag ser utan att blinka det ikoniska mönstret Unikko designat av Maija Isola 1964 framför mig. Men det finns ju så många fler att välja på, faktiskt mer än 3500. Tänk er själva, vilket arkiv att arbeta med! Givetvis är det lätt att förstå att just detta lockade när Anna Teurnell klev på posten som kreativ chef 2014, tidigare chefsdesigner för & Other Stories (i den här artikeln i ELLE.se kan ni läsa mer...). Men nu måste jag ju vara helt ärlig och säga att Marimekko inte riktigt har varit min grej, även om företagets historia alltid fascinerat. Men när jag hörde talas om den"nya riktningen" och efter att ha fått se bilder på höstkollektionen blev jag nyfiken. Så vad är då det "nya Marimekko"? Förändringen sitter i silhuetter och material utan att på något sätt förlora företagets DNA, som ju är mönsterdesignen. Även om Anna Teurnells första kollektion (helt och hållet under hennes ledning) är för våren och sommaren 2016 kan man redan till hösten se spår av hennes skapande trots att hon började en bit in i processen. Snygga, moderna och smickrande silhuetter, klassiska plagg som går att kombinera med varandra och fina material som ull, silke och skinn. Mitt favoritmönster, Pikku Suomu, designat av Annika Rimala 1963 ser ni på sidenblusen lite längre ner. Ja, det här är ett sponsrat inlägg men så hyllar jag ju BARA sånt i bloggen jag ärligt tycker om. Under Anna Teurnells ledning har Marimekko möjligheten att bredda sig och nå ut till en ny målgrupp. Hög modegrad i kombination med ett historiskt arv är en hit i min mening.